zondag 5 februari 2012

Landschap van het leren Manon Ruijters 02022012

Laat ik eens beginnen met het resultaat van een college te laten zien in plaats van een chronologische opsomming. Hierboven plakt een studiegenoot het leerlandschap van de organisatie van een andere studiegenoot. Je ziet water met eilanden, bruggen en nog net geen polders.
Manon Ruijters heeft eerst aan de hand van een PPT verteld over leren en ontwikkelen van organisaties. Wat houdt dit in en welke rol heeft zij als adviseur daarin. Door het in kaart brengen van het leerlandschap van een organisatie krijgt die organisatie zicht op hoe er geleerd wordt, what goes wrong and most important what goes right.
Aan de hand van eilanden, polders, bruggen en het water wordt inzichtelijk of een organisatie meer aan het leren is om de dagelijkse praktijk te verbeteren (=eiland praktiseren) of een organisatie is meer gericht op het opdoen van kennis (=eiland onderzoeken) of een organisatie is wat betreft het leren meer gericht op het tot stand brengen van producten of diensten (=eiland creëren) (Ruiters 2006).

Liefde voor leren is, tekstboekje uit
doe-koffer Manon Ruijters
Het doel voor een innovator/onderzoeker is dan om het gesprek aan te gaan met betreffende belanghebbenden om te komen tot een optimaal leerlandschap. Als blijkt dat bijv. het eiland praktiseren erg groot is en het eiland onderzoeken klein dan is de brug tussen beide ws niet breed en stevig en kan daar voor de innovator een taak liggen. Door het opdoen van nieuwe kennis meer op de kaart te zetten kan het leren van de organisatie worden vergroot (het verbreden van een brug vergoot het resultaat van leren). De brug is niet het enige middel ook de tussenliggende polders dragen bij aan het verbinden van de eilanden maar dan op procesgebied.

Dit zo schrijvend bemerk ik een jip en janneke taalgebruik die de gedachte achter dit model geen recht aan doet, doch helpt het mij het model te begrijpen of zal ik zeggen helpt mij om de taal te leren, de taal van de Liefde voor Leren.

Uit tekstboekje Liefde voor leren
Ik ben weer terug bij het begin van dit BLOG. Manon stuurde ons op pad met een koffer vol items om een leerlandschap van een organisatie in kaart te brengen. Dit is gelukt en het bewijst voor mij maar weer eens dat ik wel heel graag wil blijven zitten en wil luisteren naar een docent, maar dat in actie komen en een opdracht uitvoeren een veel groter leerrendement heeft. Leervoorkeur oefenen??

1 opmerking:

  1. Mooie conclusie: actie levert meer leerrendement op dan consumptie. Of vertaal ik nu te vrij? ;-)
    Is dit inzicht te koppelen aan je (opgefriste) kennis over leertheorieen....? Ik zie een ontluikende sociaal-constructivist!

    BeantwoordenVerwijderen