zaterdag 11 februari 2012

De 10 geboden voor het brein, gebod 1: Studeer!

Gisteren in de boekenwinkel opzoek naar 'Ellis en het verbreinen', van Jolles (2011), een cadeau voor een vriendin van mij, zie ik een klein boekje van René Kahn met als titel De tien geboden voor het brein (2011). Dat kan ik niet laten liggen want: 1. Kahn is mijn favoriete auteur wat betreft leesbare literatuur over de psychiatrie en 2. Het brein laat mij niet meer los.

Anatomisch model op buro collega Paul
Kahn schrijft:
Leren leidt tot de vorming en differentiatie van nieuwe cellen in het brein. Maar leren is niet genoeg. Het moet moeite kosten. Simpele taakjes helpen niet. Net als bij spieren geldt: zonder zweet, geen groei. Voor de hersenen is het niet anders: zonder blokken geen baat. ( 2011, p.17)
Ai (mijn woord wanneer ik op schrift schrik), in het competentie gerichte onderwijs wat bij mij op de opleiding aangeboden wordt blokt de student alleen voor de lessen AFP, want dat wordt getoetst. Alle andere vakken worden middels het maken van opdrachten/werkstukken en presentaties beoordeeld......daar komt geen 'blokken' aan te pas. Slaan we als opleiders hier de plank mis?
Echter op de master die ik nu volg ben ik ook niet daadwerkelijk aan het blokken, maar ik leer wel heel veel. Dus meneer Kahn hoe zit dit? Hoe denkt u over kenniscreatie, of überhaupt over sociaal-constructivistisch leren?
Okay, Kahn (2011) schrijft dat hersenonderzoek heeft aangetoond dat bij intensief blokken de hippocampus groeit, de hippocampus is verantwoordelijk voor het opslaan van nieuwe informatie. Interessant is nu of dit ook aan te tonen is wanneer men studenten onderzoekt die intensief aan kenniscreatie doen met studiegenoten waarbij ze gelezen literatuur betrekken??
Of interpreteer ik blokken alleen als het in het hoofd stampen van kennis en bedoelt Kahn dit wellicht niet? Tja het is toch wel een heel klein boekje.....!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten