maandag 6 februari 2012

Het theoretisch kader deel 2

In het thema onderzoek van afgelopen zaterdagochtend stonden twee zaken centraal:
1. Projectmanagement
2. Theoretisch kader

Dit wordt een wat saai blog want punt 1 projectmanagement gaat over het plannen van alles wat voor week 23/24 plaats moet vinden met betrekking tot het onderzoek-innovatie-voorstel.
In week 23 of 24 heb ik een GO/NO-GO gesprek met het thesisteam.
http://profilingguru.com/
In week 21 (22 mei) ligt mijn onderzoek-innovatie-portfolio bij de drie leden van dit thesisteam op de deurmat: 1.opdrachtgever, 2.onderzoeksbegeleider en 3.externe wetenschapper.
In een gesprek van een uur zal ik met hen spreken over dit portfolio en wordt nadere informatie verzameld over de competentieontwikkeling en het niveau van mij.
Hier op aansluitend geven zij een waardering, eerste individueel en dan in consensus. Deze waardering wordt genoteerd met feedback en feedforward op het product en zij sluiten met een advies voor al of niet toekennen van een GO/NO-GO voor de uitvoering van het onderzoek. De examen-commissie beslist uiteindelijk over de toekenning van het GO/NO-GO.
Hierop volgt een begeleidings traject met de onderzoeksbegeleider.

PPT Joan 03022012
Concreet betekent dit dat ik in week 10 (8 maart) deel A en B van het onderzoeksvoorstel in concept af moet hebben. In week 17 (23 april) deel A, B en C in concept. In week 17 start ook de organisatie van het thesisteam. In week 19 (8 mei) wordt het onderzoeksplan voorgelegd aan de onderzoeksbegeleider.
En dan gaat het onderzoeksvoorstel de weg van de GO/NO-GO in, zie tekst naast verkeerslicht.

2. Theoretisch kader
Het theoretisch kader is een onderdeel van de thesis, vertrekkend vanuit een onderzoeksvraag.
Het is de inleiding die feitelijk het onderzoek onderbouwt.
Joan laat ons oefenen met notes uit KF waarbij we aan de hand van een 8-tal tips, afgeleid van de beoordelingscriteria van de thesis gaan vaststellen of deze notes aan deze criteria voldoen.
Het is een goede oefening waarbij ik leer kritisch te kijken naar eigen notes op KF met als doel straks een top-theoretisch kader en -thesis te schrijven.........juni 2013 komt steeds dichter bij.

Eerst maar eens op zoek naar een extern wetenschapper die gepromoveerd is en die ik kan vragen lid te worden voor het thesisteam, ik heb al enkele lijntjes uitgegooid 1 daarvan naar Wilfred Rubens (twitter @wrubens). Hij is heel actief op twitter met allerlei informatie over digitale toepassingen in het onderwijs. Het is geen gepromoveerd wetenschapper helaas, maar hij heeft mij weer op een ander spoor gezet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten