zaterdag 21 januari 2012

Wintercourse 2012 Thema Onderzoek

Van dinsdag 10 januari t/m vrijdag 13 januari heeft de wintercourse plaatsgevonden. In vogelvlucht geef ik een weergave van de dagen. Dinsdag, woensdag en donderdag stonden in het teken van de onderzoeksinnovatie-opdracht en de gehele vrijdag in het teken van onderwijsleerpsychologie. Joan van thema onderzoek trapte de dagen af met het ontsteken van een lucifer en iedereen kreeg een lucifer met de bedoeling dat het vlammetje de kring doorging door steeds een volgende lucifer te ontsteken waarbij degene met de brandende lucifer een wens kon uitspreken.

De sfeer zit er gelijk goed in, de rest van de dagen worden er regelmatig zinsspelingen gedaan over het vuur aanwakkeren etc. Simpele opdracht en doeltreffend!
Ik wens mijzelf dat ik de kennis
die nu in mijn hoofd zit kan
uitdragen naar mijn collega's
Aan de hand van een ppt legt Joan uit wat de bedoeling is met het komen tot een posterpresentatie donderdagmiddag, ze leidt ons van onderzoeksvraag naar het theoretische kader. Op een poster van A0 formaat noteer je in vakken wat het onderwerp is van je onderzoeksinnovatie-opdracht, welke vragen je jezelf stelt, wat het doel is van het onderzoek, je formuleert een hypothese etc.
Deze poster krijgt een review van twee experts en dat zijn bij mijn presentatie: Frank de Jong (http://www.linkedin.com/pub/frank-de-jong/5/b21/b9), lector aan de STOAS Hogeschool en Patricia Brouwer (http://www.linkedin.com/in/patriciabrouwer), onderwijskundig onderzoeker aan het experticecentrum beroepsonderwijs (ECBO).
Een poster presentatie heb ik nog niet eerder gedaan. Het is een handige manier om in relatief korte tijd een onderzoeksinnovatie-opdracht te presenteren en feedback en feedforward te krijgen van de reviewers. Je begint met een elevator pitch, dat wil zeggen dat ik in 2 minuten mijn poster introduceer op een dusdanig vlotte en duidelijke manier dat ik daarna gerichte feedback kan krijgen.
www.startersdag.nl
Een elevator pitch is een presentatie van 2 minuten waarbij je een onderwerp zo moet presenteren dat de reviewers een goed beeld krijgen van de inhoud. Het verwijst naar een rit met een lift, tussen het starten op de begane grond en het eindigen op de bovenste etage moet je betoog plaatsvinden. Dinsdag, woensdag en donderdagmorgen hebben we de de tijd hieraan te werken, daarbij kan ik hulp vragen van mijn masterstudiegenoten en Joan, mijn studiecoach. Met name de laatste heeft mij woensdagmiddag op het juiste spoor gezet toen ik met haar mijn onderzoeksinnovatie-opdracht doornam. Lang verhaal maar de conclusie was duidelijk: Welke educatieve toepassingen heeft WEB 2.0? Met andere woorden op welke wijze kan bijv. Twitter worden ingezet in een lessituatie en met welk educatief doel? Daarnaast wil ik duidelijk aangeven dat dit onderwerp mijn passie heeft en dat ik denk leren hierdoor 'leuker' wordt. Aan de hand van deze invalshoek heb ik de poster gemaakt en donderdagmiddag gepresenteerd. Een verslagje van deze presentatie zit in mijn dropbox, op verzoek kan ik de lezer toegang hiertoe verschaffen.

De educatieve toepassingen
van WEB 2.0






Reviewers F. Jong en P. Brouwer bij
posterpresentatie Jan H.











Via deze link kun je wel de elevator pitch bekijken: http://youtu.be/Qidjhyr5pBU
In het kort komt de gegeven feedback na de elevator pitch hierop neer:
De opmerking dat het gebruik van bijv. Facebook het leren voor studenten leuker maakt is een aanname, ga op zoek naar bewijs hiervoor. Voor wie doe je dit nu, voor de studenten om het onderwijs leuker te maken of voor de collega's die nu eerder antipathie hebben dan sympathie voor het gebruik van sociale media. En is bijv. Twitter niet gewoon een hulpmiddel net zoals een smartbord? Wat maakt het een expliciet middel voor een educatieve toepassing, ga dit onderzoeken. En zitten studenten te wachten op iets wat een belangrijke rol speelt in hun sociale leven en niet in hun opleiding? Ga opzoek naar bewijs.
Feedback en feedforward waar ik iets mee kan en 2 dagen later heb ik een aha moment:

Onderwijskunde als ontwerpwetenschap
Valcke 2010
In Onderwijskunde als ontwerpwetenschap heb ik in thema 6: 'Van een constructivistiche visie op leren naar het ontwerpen van instructie' gelezen over peer tutoring als een vorm van samenwerend leren.
People from similar social groupings who are not professional teachers helping each other to learn, and leraning themaselvers by teaching (Valcke 2010 p.284)
Op KF heb ik een aantal weken geleden in de view onderwijsleerpsychologie een note geplaatst met de vraag welke masterstudiegenoten ervaringen hebben met peer tutoring. Het onderwerp heeft mijn aandacht omdat ik denk dat dit een goed onderdeel kan zijn bij ons op de opleiding. Ouderejaars die de eerstejaars begeleiden in het proces van stage lopen is een idee wat ik al langer heb. En nu dat aha moment:
AHA
Ik wil uitzoeken of het gebruik van sociale media zoals Twitter een middel kan zijn bij peer tutoring. Daar heb ik 'mijn' educatieve toepassing van sociale media!!

Het programma van thema onderzoek bestond ook nog uit een bezoek dinsdag-middag aan de bibliotheek van de WUR (=Wageningen University). Aan de hand van een korte training heb ik daar een aantal wetenschappelijke artikelen gedownload met titels zoals:

The relationship between frequency of Facebook use, participation in Facebook activities, and student engagement
en

Blogging as a social medium in undergraduate courses: Sense of community best
predictor of perceived learning
Veelbelovende titels en hopelijk bruikbaar om mijn onderzoeksinnovatie-opdracht te onderbouwen.

Woensdagmorgen werd een workshop verzorgd door Hennie en Tom met de titel 'Zout op slakken', aan de hand van een schrijfopdracht vertelden zij allerlei wetenswaardigheden over het schrijven van een paper ala APA-stijl en gaven zij tips ter ondersteuning. Of deze workshop nu mosterd na de maaltijd was omdat we al het eerste paper hebben ingeleverd wil ik niet zeggen, de volgende tips zijn zeker in de toekomst bruikbaar:
-Houd ten alle tijden de doelgroep waar je voor schrijft voor ogen,
-Zorg dat een alinea een kop en eens staart heeft met daartussen een kerngedeelte,
-Eindig de alinea met een samenvattende of concluderende zin,
-Gebruik de Schrijfwijzer van Renkema (nieuwste editie bijna uit),
-Let op vrouwelijke en mannelijke woorden,
-In APA-stijl noteer je een opsomming je niet in blokjes maar gewoon in de zin,
-Zoek de balans tussen bondig en expliciet; Efficiƫntie: voorkom redundantie,
‘een groot voordeel hiervan is…’,
‘kort samengevat betekent dit…’,
‘met betrekking tot dit onderwerp kunnen we stellen dat…’,
-Kies de actieve i.p.v. lijdende vorm,
-Kies de juiste tijd,
-Voorkom vage formuleringen (vaagtaal),
Etc.


Het werken en denken aan de onderzoeksinnovatie-opdracht staat weer helemaal op de kaart, de wintercourse was informatief, productief en intensief, het toewerken naar een GO eind juni komt steeds meer in zicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten