zaterdag 17 september 2011

Vrijdag 10 september 2011

Vandaag was het de eerste keer dat we van 9tot9 les hebben gehad. Het was een drukke dag, Hennie is verder gegaan met het thema Teamontwikkeling, ik heb kennis gemaakt met de studiecoach Joan, Lia heeft meer info gegeven over KF en in de middag heeft Suzanne Verdonkschot een gastles verzorgt. In de avond hebben we als RIGA-kleuren-groep een vraag geformuleerd waar we als groep thema teamontwikking binnen KF de komende weken kennis gaan creĆ«ren.

Kort wil ik de volgende opmerkingen plaatsen over deze dag: 1. Het product wat na 4 bijeenkomsten teamontwikkeling gepresenteerd wordt puzzelt mij, ik moet daar aankomende studiedag zeker nog wat vragen ter verduidelijking gaan stellen.


http://old.rietveldacademie.nl/index.php?id=861

2. De lezing van Suzanne Verdonkschot was zeer fris. Raar woord feitelijk maar het is in de Master al vaker langs gekomen (frisdenken bijv.). Fris omdat zij door een simpel persoonlijk voorbeel (het verhaal met de slaapzak) een krachtig punt in haar lezing over innovatie neerzet: steek energie in het op zoek gaan naar verbindingen niet in oplossen in je eentje! Twee dingen raken mij hier: 1. Het gebruik van een persoonlijk probleem als uitgangspunt voor je verhaal en 2. Ik moet en wil meer gaan denken in verbindingen.
En fris omdat zij stelt dat in elk innovatieproces het proces zal vastlopen en dat dit dan juist het punt is waarop ingezet moet worden op een doorbraak. Het hanteren van de 11 ontwerpprincipes (Ontwerpen van leeromgevingen voor leren en innoveren, Verdonkschot en Keursten  MO september 2010) kunnen daarbij helpen.
3. Tijdens de eerste meeting met Joan (studiecoach) en Lia (co-studiecoach) zijn een aantal zaken mbt de onderzoeksopdracht duidelijk geworden. Leuk dat Joan een keer langs gaat komen op de werkplek en fijn dat zij zo goed bereikbaar is. Ik vond het een goede bijeenkomst zo met de groep medeonderzoekers en Joan en Lia. De opdracht mbt het in kaart brengen van de binnen- en buitenkring van mensen die een rol spelen bij mijn onderzoeksopdracht ga ik nog goed uitwerken. En het kaderen van mijn onderzoeksopdracht is ook een punt wat ik gelijk ga aanpakken.
Nog 1 ding:
Googlend met de woorden fris en denken kwam ik bij de site: frisinjehoofd.nl. Dit is een netwerksite (via MINDZ ontwikkelt) alwaar ruim 10.000 volgers hun frisse ideen kwijt kunnen over van alles (werk gerelateerd). Het gaat om kennisuitwisseling en duurzame samenwerking. Via blog, fysieke ontmoetingen e.a. media komen mensen bij elkaar om dit te realiseren. Het lijkt wel een soort Knowledge Forum (KF) maar dan anders. Leuke site en zeker de moeite waard om eens rond te neuzen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten