maandag 5 september 2011

Studium 2e jaars en Rudy Richardson

Deel 1 vrijdagmiddag 2 september 2011
Op vrijdagmiddag 2 september ben ik voor het eerst afgereisd naar de STOAS Hogeschool in Wageningen waar wij de komende 2 jaar het onderwijs voor de Master zullen gaan volgen. De middag stond in het teken van presentaties van eindopdrachten thema didaktiek van de 2e jaars studenten (=studium) en een kennismaking met 2 lectoren van de STOAS, dr. Manon Ruijters en dr. Rudy Richardson.
Het 1e studium wat ik heb meegemaakt was van de groep Marcel met als titel:
Hoe krijgen we onderwijsgevenden aan het leren.
Middels een 5-stappenplan werd in beeld gebracht hoe een veranderingsproces in een team aan te pakken. Het gebruik van een Wordle werd getoond, een leuk middel om visueel een groepsdiscuusie of iets dergelijks in beeld te brengen op 1 a4 (digitaal). Dit middel ga ik zeker al snel gebruiken in mijn lessen op het werk. En het gebruik van de dialoog ipv een discussie bij het praten over stellingen werd benoemd.
Het 2e studium was van de groep van Pauline. Dit was van een heel andere opzet dan het 1e studium, de deelnemers/toehoorders werden getrakteerd op een drankje (non-a) en een nootje. Hoe gek het ook klinkt maar dat geeft gelijk een andere sfeer (en zeker serieus) dan bij het 1e studium. De titel van het studium was: Hoe maken we collega-opleiders bewust van het belang van constructive alignment. Ook hier werd gevraagd, na een korte introductie van het onderwerp, te discussieren over stellingen, onee in dialoog te gaan over stellingen aangaande het beoordelen van studenten. Er vond op gegeven moment een levende discussie (ja toch discussie) plaats over de regels rond beoordelen. Kun je nu wel of niet zelf als school de eindbeoordelingscriteria vastleggen of ben je afhankelijk van dat wat landelijk is bepaald. En inhoeverre geef je studenten de ruimte zelf de criteria vast te leggen voor wat betreft beoordelen.
En als resultaat van hun onderzoek hadden de dames een a8 gevouwen en bedrukt met een model wat hun uitkomsten illustreren een zgn dna-model. Heel professioneel en heel illustratief voor hun eindopdracht didaktiek. Ik ga daar nog een exemplaar van zien te bemachtigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen