zaterdag 1 oktober 2011

Critical Friends


Op mijn verjaardag afgelopen 11 september kreeg ik van het team deze kabouter en volgens 1 collega kon ik die de komende 2 jaar gebruiken om alles over de Master met hem te bespreken.
Bedankt team voor deze 1e critical friend!
Tijdens de 1e bijeenkomst op de STOAS met studiecoach Joan en de onderzoeks groep (9 september), had Joan het over het gebruik van een critical friend gedurende de Master. Dit naar aanleiding van haar vraag; 'Wie heb je nodig tijdens deze Master?'.
In de afgelopen weken heb ik nagedacht over wie mijn critical friends kunnen zijn. Ik las in het boek van Ponte, 'Onderwijs van eigen makelij' (2010) het volgende over het fenomeen critical friend:
'In de eerste plaats treden docenten zowel bij een indiviueel als gezamenlijk actieonderzoek in dialoog met collega's binnen of buiten de school. Deze collega's functioneren als critical friends, die door middel van vragen elkaar helpen bij het kritisch reflecteren op het eigen handelen. Deze kritische dialoog moet voorkomen dat reflectie leidt tot het bestendigen van inadequaat of ongewenst gedrag. De critical friends hoeven niet altijd betrokken te zijn bij de uitvoering van het actieonderzoek en ze hoeven ook geen deel uit maken van de situatie waarin het actieonderzoek plaatsvindt.' En verder op in het boek beschrijft de auteur de regels voor critical friends. 
Ik heb 2 collega's gevraagd een critical friend te worden.
De 1e collega is een collega waar ik meer dan 10 jaar mee samenwerk. Hij is op de hoogte van ICT ontwikkelingen, heeft o.a. Question Mark Perception als tool gebruikt en ingezet bij het AFP (anatomie, fysiologie en pathologie) onderwijs en hij kan issues voor mij vanuit een hele andere hoek belichten die altijd voor mij dan aanzetten tot nadenken.
En de 2e collega is net bij ons in het team, zeer enthousiast en nieuwsgierig en zij vertegenwoordigd voor mij een generatie die ik niet goed ken (20-30 jarige), die intensief gebruikt maakt van social media.
Daarnaast is mijn opdrachtgever feitelijk ook een critical friend omdat hij samen met mij kijkt naar de wijze waarop de O.I.O. het beste plaats kan vinden.
Ik ben nog aan het nadenken over het inzetten van een onderwijs onafhankelijke critical friend, iemand die vanuit een andere bril naar mijn o.i.o kijkt en het proces daarom heen en kritische vragen kan stellen.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten