zaterdag 31 maart 2012

Van Big Brother naar Soul Sister

Vanaf het moment dat ik tweets de ether in ben gaan sturen en twitteraars ben gaan volgen, zijn er deuren opgegaan die dicht waren gebleven als ik dat niet had gedaan. Een wat omslachtige manier om aan te geven dat Twitter voor mij een blik-verruimende sociale media is. Ik volg mensen of organisaties die ik van belang hecht voor mijn onderzoeksinnovatie-opdracht voor de Master Leren en Innoveren en elke dag word ik door hen gevoed met nieuwe informatie, getriggerd om door te zoeken op een link, uitgedaagd te retweeten. Daarnaast wil ik zelf minimaal 1 tweet per dag de deur uitdoen met een wetenswaardigheid. Dit laatste is niet altijd makkelijk, ik stuur wel eens een tweet weg waarvan ik achteraf denk, tja wat is nu zo interessant aan deze tweet? En de neiging om de tweet te verwijderen ligt dan op de loer. En aan de andere kant geeft het een boost als jouw tweet wordt geretweed. Iemand vindt de tweet interessant!
Geretweed door Niel
van Meeuwen
Er is echter 1 maar bij dit verhaal en dat is de onzin van Twitter. Veel mensen gebruiken Twitter om al hun gedachten met andere te delen. Van 'ik heb vannacht lekker geslapen' tot 'balen de bakker is gesloten'. Info waar ik niet op zit te wachten. Dus de keuze is gemaakt die twitteraars volg ik niet. Ook het Big Brother is watching verhaal vind ik onzin. Ja als je nu mijn naam googled dan kun je op mijn twitter account meekijken. Ik weet dat en houd daar rekening mee in mijn tweets. Google heeft namelijk een historie. Ik ervaar Twitter als een Soul Sister, een hulpmiddel waar ik nieuwe informatie haal en breng.
Ik vind de stelling dat Twitter een Big Brother is overdreven, je hebt als gebruiker de eigen privacy in de hand en de delete knop zit er niet voor niets. Pluk de vruchten van dit medium!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten