zondag 11 maart 2012

Curiosity that Sticks

In het tweede deel van het college van Robert-Jan Simons ging het over Hoe houden/krijgen/blijven de jong volwassenen die wij onderwijzen nieuwsgierig?
Het rijtje van van de gebroeders Heat (6 principes van communicatie wetenschap) kun je daar bij gebruiken (uit Teaching that Sticks):

  1. Houd het simpel
  2. Gebruik het onverwachte
  3. Visualiseer
  4. Suggereer geloofwaardigheid
  5. Gebruik emoties
  6. Vertel verhalen 
Linda Luchtman eindigde haar presentatie in de avond (Brein&Leren) ook met een dergelijk rijtje zij noemt het de VAKI:  V=Visueel, A=Auditief, K= Kinetisch en I= Intellectueel

Simons had nog een rijtje die uit het boek The Power of learning van Klas Mellander komt. Deze auteur geeft aan dat uit de hoek van de reclame- en filmwetenschap en de Rehotorica geschreven is over dit onderwerp, hoe krijg en houd je de student bij de les. Mellander schrijft:

  Begin aan het einde. Laat het totale plaatje zien. 
Bouw spanning op. Schrap al het overbodige (twee-derde). Zet leerlingen aan het denken. Leg relaties met toepassingen. Gebruik het in- en uitzoomen.
         
 Het gedeelte waarbij meneer Simons verteld over het gebruik van social media en veranderbaarheid komt op een ander moment terug. Voor nu houd ik het hierbij, zoals gezegd het college van meneer Simons was lang en traditioneel. Ik ben niet van mijn stoel gekomen dan alleen maar voor de koffie. Het is dat het zo interessant was maar heel stiekem borrelt de volgende zin wel naar boven;  meneer Simons, teach what you preach!! Hoe anders ging het in de avond bij het college van Linda Luchtman! Van 7 tot 9 na een intensieve masterdag kreeg zij de groep aan de stoelendans, aan het quizzen, aan het zingen en aan het kennis opdoen over het brein met als doel: Krijg het zweet op de juiste rug!


Jammer Alie, Anita heeft de
stoelendans gewonnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen