zaterdag 28 april 2012

And the winner is:

Voor het thema didactiek ben ik aan het lezen over instructional design; 4C/ID-model, Romiszowski en andere modellen. Wat is het beste ontwerp om onderwijs vorm te geven te ontwerpen, wat is de plek van de docent, de plek van de lerende en al die andere die er mee te maken hebben of krijgen. Is het verstandig te vertrekken van een probleem of vanuit een behoeften of vanuit ........vul maar in. Natuurlijk als toekomstig onderzoeker en innovator moet ik allerlei verschillende modellen kennen, maar het is veel. Soms ook snap ik niet wat de schrijver/bedenker bedoelt, zo schrijft  Merril (2002) over een doelstellingenmatrix, presentatietaxonomie, gedrags- en inhoudsniveau, ik kan de samenhang niet gelijk pakken.
Het valt mij op dat ik de verschillende modellen al langs een denkbeeldige meetlat leg, ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat ik in het model geschreven wordt over het neerzetten van een krachtige leeromgeving (of in woorden van die strekking) dat duidelijk is dat met in dat model aandacht is voor kennis constructie. En ik houd van concrete duidelijke stappen, het ontwerp loopt van A naar B en niet via C. Twee ontwerpen spreken aan: 1. de opzet van het I D I, 2. het 4C/ID model en ik wil uitzoeken wat de rol is van webquest. De deskresearch is ook nog niet klaar, daarnaast hoop ik op KF ook nog ideeën op te doen. Dus: wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten