Pats!
Wat ben ik geraakt door de inaugurele rede van Maarten
Wolbers van 12 december 2014. Maarten Wolbers spreekt over de twee gezichten
van het onderwijs. Was het onderwijs aanvankelijk verantwoordelijk voor het
gelijktrekken van de sociale ongelijkheid tussen de lagere en de hogere
milieus, immers kinderen uit lagere milieus kregen de mogelijkheid om te gaan
studeren. Nu lijkt er een nieuwe sociale scheidslijn zich te ontwikkelen ten
gevolge van de onderwijsexpansie die zich in de afgelopen decennia heeft
voltrokken. Er is sprake van een diploma-inflatie waardoor de hoger opgeleiden
geen baan vinden op het niveau van hun opleiding en solliciteren op banen onder
hun niveau. De lager opgeleiden verliezen daarmee een kans op werk op hun
niveau.
Waarom raakt mij dit en is het voor mij het onderwijsmoment van 2014?
Niet omdat ik vind dat hiermee de kansen voor MBO‘ers die
door willen stromen naar het HBO verminderen.
Niet omdat ik vind dat de kans op werk voor MBO’ers kleiner
wordt door deze onderwijsexpansie.
Niet omdat ik denk dat HBO en universitair opgeleiden minder
uitdaging ervaren in het werk dat zij
op een lager niveau uitvoeren en wellicht daardoor minder goed werk leveren.
Maar omdat ik mij overgeleverd voel aan de beleidsmakers die
dit jaren geleden hebben bedacht. Ik kan wel naar een stok zoeken maar ik weet
niet wie ik ermee kan slaan. Beleid maken is moeilijk en de uitkomst is niet
altijd te voorspellen. Ooit diende dit beleid een nobel doel, maar the sky is
not the limit voor de MBO student, dat blijkt.
Laten we dan dit ook eens hardop zeggen tegen al die ouders
en MBO studenten die denken dat the sky wel de limit is.
We moeten deze verandering anders gaan benaderen. Hoe kan
het MBO zich manifesteren als een beroepsopleiding die de strijd aan kan met
het HBO?
Dit kan door de positie van de MBO student op de arbeidsmarkt
te verbeteren door vanaf lesdag 1 de MBO student midden in de
beroepsorganisatie te plaatsen, letterlijk. MBO onderwijs is contextrijk
onderwijs, daar ligt de kracht. De ‘school’ is ondersteunend aan die praktijk
en niet andersom. Bij BBL studenten is dit normaal, maar voor de BOL studenten
nog niet.
Dit kan door met de invoering van de nieuwe
kwalificatiedossiers keuzedelen te blijven ontwikkelen die inspringen op
veranderende omstandigheden in de gezondheidszorg.
En dit kan door vernieuwend beleid ten aanzien van de
zorgstructuur en het toepassen van ict in het onderwijs voor te blijven zetten.
Terug nu naar de inaugurele rede van Maarten Wolbers. Ik doe
de professor te kort door alleen dit onderdeel uit zijn rede te benoemen. Lees
de gehele rede en ervaar wat Maarten Wolbers vanuit zijn positie als
wetenschapper samen met anderen onderzoekt met als doel; goed onderwijs voor iedereen.De twee gezichten van het onderwijs. Inaugurele rede Prof. Dr. M.H.J. Wolbers
Geen opmerkingen:
Een reactie posten