In de 2e helft vertelde Simons over het nieuwsgierige kind of eerlijk gezegd over het afgeleerd-nieuwsgierig-te-zijn kind. Later meer.
Het volgende schema van Rutger van Santen over het verschil tussen ontdekken, uitvinden en ontwerpen is interessant. Simons wil hiermee de verbinding aangeven tussen expliciete kennis en impliciete 'ervarings' kennis.
Voordrachten Opening Academisch Jaar 2003/2004 Technische Universiteit Eindhoven |
Helpt imagination leren of toch niet? Ik denk van wel maar om tot het beste resultaat te komen zal elke poot van de triangel een plek moeten hebben in het leren. Dus dan kan imaginair leren niet zonder formeel en informeel leren (beetje kort door de bocht).
Ontwerpen is een activiteit waarbij het verwerven van kennis en het gebruik in elkaars verlengde liggen. Simons geeft aan dat de dialoog met je collega's moet gaan over de verbindingen tussen die poten.
Van Santen vindt dat dit model het beste past bij een architect. En dat klopt ook voor de situatie van de innovator. Ik als innovator ben de architect van een nieuw onderwijs, waarbij ik de verbinding leg tussen dat wat ik met feiten onderbouw, dat wat ik in de praktijk leer en dat wat ik middels voorstelling ontwerp.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten